De Baan

“De Snelste baan van Europa”

“De Snelste baan van Europa”                                                                                    

 

 

In 1988 is de renvereniging van Rotterdam van start gegaan met een nieuwe zandbaan. Alles stond toen, en nu nog steeds, in het belang van de honden. De zandbaan staat voor minder blessures voor de Greyhounds en natuurlijk ook voor de kleinere windhonden. Uit andere banen bleek toen al dat het bochtenwerk met een radius van ongeveer 36 graden te krap is voor de snelheid van deze honden. Gekozen is toen voor bochten van ongeveer 50 graden. Niet alleen het bochtenwerk werkt mee aan een snelle baan. Hiermee een van de snelste banen van Europa.

Niet elk soort zand is geschikt voor de honden om op te racen, alleen het aller snelste en meest zachtste zand wordt hiervoor gebruikt: leem zand. De laag op de baan is gemiddeld 20 cm dik.

Leem bevat zand, silt en klei; de verhouding van deze is bepalend voor de eigenschappen voor die betreffende leem. Bij leem zand is dit dus bepaald doordat er minder zand en klei maar daarvoor meer silt in zit. Silt fractie is ongeveer 0,002mm – 0.02mm. De eigenschappen worden gekenmerkt door:

  • Drukvastheid door aanwezigheid van zand.
  • Vormvastheid door de klei
  • Dichtheid door de silt
  • Stuift niet

Door de lage ligging van de baan, is de baan bijna het hele jaar door, voldoende vochtig door het hemelwater. Dit komt niet alleen ten goede voor de demping van het leemzand. Ook het middenterrein van gras blijft hierdoor groen. Dankbaar wordt hiervan gebruik gemaakt door verschillende voetballers van Sparta en Feyenoord. Wanneer andere velden te hard zijn om op te trainen is de renbaan een goed alternatief.

Aan de andere kant zorgt het drainagesysteem voor afwatering naar de omliggende sloten door middel van zes afvoer leidingen op circa 70 cm diep.

Mocht het zo zijn dat, in het hete zomerseizoen, de renbaan te droog wordt dan kan altijd worden gesproeid met drie waterkanonnen die circa 140 meter reiken. Op deze manier is de baan altijd in topconditie.

De tijdmeting gaat per video. In 2011 zijn de starthokken vervangen.

Er zijn genoeg zitplaatsen op de tribunes.